Toyota Motor Europe a NACON představují hráčům a rallyovým fanouškům zbrusu nový Toyota GR Yaris Rally Concept, jenž bude od letošního prosince v aktualizaci WRC 9, oficiální hry světového rallyového šampionátu FIA z vývoje KT Racing. Model je odvozen od homologovaného vozu Toyota GR Yaris, který řada motoristických novinářů označuje za nejlepší sportovní vůz dané kategorie na trhu.
Toyota GR Yaris je zrozena ve světě WRC, cílem automobilky je tedy zaujmout automobilové fanoušky po celém světě a současně nahlédnout do možné budoucnosti rallyových vozů Toyota.
Model Toyota GR Yaris Rally Concept se inspiroval prototypem vozu WRC na bázi Toyoty GR Yaris, testované o něco dříve v letošním roce. Toyota Motor Europe ve spolupráci s týmem TOYOTA GAZOO Racing WRT (World Rally Team), firmou GAZOO Racing Company a NACON rozjela projekt, který je součástí partnerské spolupráce TME s firmou NACON v rámci soutěží eSports WRC. Celkový vítěz eSports WRC v letošní soutěži také získá šanci vyhrát zbrusu novou Toyotu GR Yaris.
Za konkrétních podmínek v závislosti na dostupnosti modelu může být vítězi nabídnuta finanční prémie. Více zde https://www.wrc.com/en/more/gaming/rules/
Speciální rallyové vydání Toyoty GR Yaris do WRC 9
Příležitost spatřit videoherní verzi nově uváděného homologovaného nebo soutěžního vozu v tak rané fázi životního cyklu automobilu je pro nadšence skutečně ojedinělá. Toyota však uvedla speciální rallyové vydání Toyoty GR Yaris do WRC 9, jakožto i homologovanou verzi do hry Gran Turismo Sport, ještě ve fázi uvádění produktu na trh, čímž doložila snahu značky o rozvoj v oblasti
e-Motorsportu a snahu potěšit fanoušky po celém světě.
Informace o závodu Toyoty GR Yaris proti chronometru ve hře Gran Turismo Sport naleznete na stránkách https://toyotagazooracing.com/e-motorsports/join-entrant-gryaristt/2020/
Sportovní vůz vyráběný přímo Toyotou – první po 20 letech – byl zároveň osobní ambicí Akia Toyody, prezidenta automobilky Toyota. Ta ještě narostla poté, co tým TOYOTA GAZOO Racing WRT v roce 2018 získal mistrovský titul mezi továrními týmy ve WRC.
Právě takovým vozem je Toyota GR Yaris, navržená a vyráběná zcela od nuly a předurčená k vítězství na těch nejvyšších úrovních. Jedná se o druhý globální model Toyoty s označením GR, navazující na uvedení Toyoty GR Supra v roce 2018.
GR Yaris je postaven na jedinečné platformě, která kombinuje novou podvozkovou platformu GA-B (poprvé představenou s novou generací Toyoty Yaris) a zadní partii s úpravami převzatou z platformy GA-C (používané pro modely Corolla a C-HR). Členové rallyového týmu zdůrazňovali význam nízké hmotnosti, což se odrazilo v použití hliníkových panelů karoserie a střechy z kovaného uhlíkového kompozitu; snižování hmotnosti bylo nicméně prioritou v rámci celého vozidla.
Jedinečná je i samotná karoserie, jejíž návrh stavěl na požadavku nejlepších možných aerodynamických vlastností: přestože vychází z nového hatchbacku Yaris od Toyoty, model je třídveřový (namísto standardního pětidveřového provedení) s nižší zkosenou linií střechy. Střecha byla vytvarována tak, aby směřovala proud vzduchu na velký zadní spoiler pro extra velký přítlak. Spodní partie podobně jako u soutěžního speciálu účinně vede proud vzduchu dolů podél boků vozidla.
Zbrusu nový je i motor v podobě přeplňovaného tříválce 1,6 litru. Tento celosvětově nejvýkonnější tříválec je současně nejlehčí a nejmenší přeplňovanou jednotkou 1,6 litru. Motor s maximálním výkonem 261 koní a točivým momentem 360 Nm splňuje technické regule WRC2 a umožňuje Toyotě GR Yaris zrychlit z místa na 100 km/h již za 5,5 sekundy a rozjet se (s elektronickým omezovačem) až na 230 km/h. Konstrukce pohonné jednotky využívá technologie přímo odvozené z motoristického sportu, jako např. turbodmychadlo s kuličkovými ložisky, výfukové ventily s velkým průměrem nebo chlazení pístů pomocí olejových trysek. Díky pohotovostní hmotnosti pouhých 1 280 kg se Toyota GR Yaris chlubí mimořádným kilogramovým výkonem 4,9 kg/k.
Výkon motoru se na vozovku přenáší prostřednictvím nového elektronicky řízeného systému stálého pohonu všech kol Toyota GR-FOUR. Systém pohonu, jenž se rovněž inspiroval světem soutěžních vozů, nabízí tři různé jízdní režimy s odlišným poměrem rozdělování hnacího momentu mezi kola přední a zadní nápravy podle jízdních podmínek – Normal (v poměru 60:40), Track (50:50) a Sport (30:70).
Zbrusu nový koncept Toyota GR Yaris Rally Concept se v rámci WRC 9 nyní připojuje k již nabízenému modelu Toyota Yaris WRC 2020 a legendární Toyotě Corolla WRC 1999, aby si fanoušci v oficiální hře WRC mohli zasoutěžit a zažít minulost, současnost i budoucnost rallyových vozů od Toyoty.
I přes zkrácený soutěžní program světového rallyového šampionátu 2020 dosáhla Toyota Yaris WRC velmi dobrých výsledků a poprvé od návratu značky do WRC v roce 2017 bojuje o dvojitý titul mistra světa WRC pro tým TOYOTA GAZOO Racing. V čele žebříčku soutěžních jezdců světového rallyového šampionátu momentálně stojí Elfyn Evans s náskokem 14 bodů před stájovým kolegou Sebastienem Ogierem; tovární tým TOYOTA GAZOO Racing je na druhém místě v žebříčku výrobců s odstupem pouhých sedm bodů – čeká jej ještě závěrečný podnik sezóny, kterým bude v příštím měsíci Rally Monza.
Toyotu Corolla WRC, postavenou na osmé generaci nejprodávanějšího modelu světa, vyráběla společnost Toyota Motorsport GmbH (nedávno přejmenovaná na TOYOTA GAZOO Racing Europe GmbH); vůz debutoval v roce 1997 na Rallye Finsko s legendárními piloty WRC Didierem Auriolem a Marcusem Grönholmem za volantem. Za volantem Toyoty Corolla WRC vybojoval vítězství na Monte Carlo 1998 Carlos Sainz, další legendární jezdec Toyoty. O rok později, tedy v poslední sezóně před návratem Toyoty do WRC v roce 2017, vybojovala Toyota Corolla WRC poslední vítězství značky ve WRC na Čínské rallye 1999, a tak Toyota opouštěla toto sportovní odvětví na vrcholu slávy se třetím mistrovským titulem pro tovární týmy.
Zbrusu nový koncepční vůz Toyota GR Yaris Rally Concept je k dispozici všem majitelům WRC 9, oficiální hry světového rallyového šampionátu FIA; stačí si nainstalovat nejnovější herní aktualizaci, která byla vydána v prosinci 2020.