Jan Pešek: Xmarton umí propojit auto s mobilem.

Česká společnost Xmarton vstoupila na trh v roce 2016 se světově unikátním řešením, které svým zákazníkům v té době nenabízely ani prémiové značky. Hlavní a původní myšlenkou zakladatelů bylo usnadnit sdílení vozidel mezi více řidiči bez nutnosti fyzického předávání klíčů od auta. Myšlenku tak Xmarton založil na propojení auta s mobilním telefonem a vytvořením tzv. digitálních klíčů, které umožní základní ovládání vozidla právě pomocí. telefonu. Vývoj ale Xmarton rychle přivedl k mnohem šířeji pojatému systému kompletní správy, monitoringu a ovládání auta, který dnes využívají zejména firemní zákazníci ke správě svých flotil. Na bližší dotazy nám odpovídá Jan Pešek, ředitel firmy.

Jak systém funguje?
Xmarton využívá jednotky zabudované do vozidla, pomocí které se po zabezpečeném kanálu GSM i Bluetooth propojuje s autorizovaným mobilním zařízením. Telefon je tak v podstatě jak ovladačem, tak autorizačním a zabezpečovacím prvkem, bez kterého se například v případě daného nastavení vozidlo nedá nastartovat ani originálními klíči. V cloudu pak systém nepřetržitě monitoruje polohu vozidla a základní funkční stavy jako nabití baterie, stav paliva, počítadlo kilometrů, rozsvícení světel, zamčení vozidla, otevření dveří či kufru, nebo samotný běh motoru. To vše i ve spojení s konkrétním mobilním zařízením, které se k vozidlu připojilo.

Musí řidič vypisovat knihu jízd?
Systém samozřejmě pozná, jaké mobilní zařízení se k jednotce daného auta připojilo. V tu chvíli je každý řidič pro systém rozpoznatelný a veškeré záznamy o jízdě jsou automaticky připojeny k danému řidiči. V systému se pak dají záznamy vozidla filtrovat právě například podle řidiče. Ten tak žádnou knihu jízd vést nemusí.Systém umožňuje i tzv. “personalizaci cesty”. V mapě lze vydefinovat a klasifikovat jednotlivá místa z pohledu firmy, oddělení či řidiče a do knihy jízd se pak konkrétní jízdy propisují s ohledem na jejich cíl. Elektronická kniha jízd tak rozlišuje automaticky například jízdy za klientem, servisní jízdy, nebo soukormé cesty.

Jaké funkce vozidel umí systém ovládat?
Přímé ovládání funkcionalit v podstatě není omezeno. Systém funguje pomocí napojení na konektory CAN ve vozidle a v podstatě simuluje přímé fyzické ovládání jednotlivých prvků v autě. Standardně tak Xmarton umí vzdáleně ovládat zamykání a odemykání dveří, startování motoru (například kvůli předehřátí, nebo vyklimatizování vozidla), zablikání světel či zatroubení (když hledáte vozidlo na velkém parkovišti), otevírání víka zavazadlového prostoru (pokud je elektrické), ale umí ovládat i nezávislé topení. To vše jak na dosah technologie bluetooth, tak po síti GSM. Prakticky tak můžete napřiklad zkontrolovat, jestli jste zamkli auto na letišti v Praze potom, co dorazíte na Grand Canarii a v případě potřeby ho zamknout na dálku.

Kolik firem systém využívá?
Jsou to rozhodně vyšší desítky firem různých velikostí. Některé využívají náš systém přímo pro vlastní potřeby správy firemního autoparku. Existuje ale i jiná skupina zákazníků např. leasingové společnosti. Ty ho často dodávají svým klientům jako doplňkovou službu.

Jak je systém zabezpečen?
Na úrovni datové komunikace přes GSM využíváme privátní datovou síť s kontrolou připojených registrovaných SIM. Mezi SIM a centrálním serverem je pak vytvářen šifrovaný kanál. Data přenášená v kanálu jsou pak opět šifrována algoritmem vytvořeným pro bankovní komunikaci. Stejný algoritmus je použit i pro komunikaci přes Bluetooth. Struktura zabezpečení systému Xmarton tak lze připodobnit třeeba k zabezpečení propojení bankovních systémů mezi centrálou a jejími pobočkami.

Jaká je cena licence, od kolika vozidel se vyplatí?
V nabídce máme několik hardwarových verzí produktu, které se liší jak nabízenými vlastnostmi, tak i cenou. Firmám pak navíc umíme náš systém dodat jako službu, tedy hardware pronajímat, nebo prodat a následně řešit jen provoz, podporu a vývoj nových funkcionalit. Cenově se služba pohybuje v případě pronájmu od 230 do cca 700 CZK za měsíc. Klientům samozřejmě poskytujeme i určité slevy na základě většího množství odebraných jednotek. Samotná úspora se projevuje hlavně v racionalizaci využívání vozových parků a možnosti sdílení vozidel více osobami. Mnoho našich klientů například zjistilo, že se po namontování našich jednotek do vozidel mohlo díky efektivnějšímu provozu několika firemních vozů zbavit.

Jaké jsou plány do budoucna?
Naší dlouhodobou prioritou je zejména rozšiřování funkcionality ve směru bezpečnosti a uživatelského komfortu. Chceme rozhodně více využívat např. biometrie pro ověření řidiče, která se dlouhodobě ukazuje jako dobrá kombinace vysokého standardu zabezpečení a uživatelsky velmi přívětivého způsobu ověření. Testujeme novou generaci zabezpečení, které nelze dohledat (nevysílá ani nepřijímá radiový signál a velikostně lze ukrýt uvnitř kabelového svazku) nebo automatizaci ovládání ve spojení např, s garážovými vraty nebo bránami. Tohle už pro některé naše klienty v jisté formě řešíme. Co se zákaznické podpory týče, testujeme využití umělé inteligence, která jako asistent pomůže vyřešit dotaz na lince podpory.

Jaké je Vaše auto snů?
Zdánlivě lehká otázka. Kdysi, když jsem byl na škole, bylo mým autem snů Volvo XC90. Od té doby ale uplynulo mnoho času a mnoho se změnilo. Dnes mám favoritů hned několik a zcela odlišných. Je to klasika v podobě Shelby GT, pohodlný pracant Dodge RAM 2500 (trochu nepraktický na parkování ve městě) a do třetice pak Tatra 603 první generace se třemi světly vpředu.