Trh s ojetými vozy je čím dál tím transparentnější, pořád je ale co zlepšovat. Podle průzkumu společnosti carVertical byla poškozena téměř polovina vozů BMW prověřovaných na platformě. Auta této značky jsou také oblíbeným cílem zlodějů (s podílem 17,7 % z celkového počtu kradených vozidel). Stočené tachometry mělo 7,5 % aut kontrolovaných v roce 2023 – celkem bylo „zatajeno“ 7,7 miliardy kilometrů.
Titul nejoblíbenějšího auta roku 2023 získal Volkswagen Golf, který předstihl BMW řady 3. Uživatelé platformy carVertical v roce 2023 zaznamenali celkem 1,78 milionu pojistných událostí v hodnotě 4,4 miliardy eur. V předchozím roce nahlásili 1,4 milionu událostí, zato za 5,1 miliardy eur. Vůbec nejvyšší byla škoda na vozu značky Lamborghini Huracán – více než 6,25 milionu korun. Záznam o poškození mělo téměř každé druhé kontrolované BMW (48,4 %) a německá značka tak získala nechvalné prvenství. Ani Audi (43,9 %), Škoda (43,7 %), Dacia (43,5 %) a Lexus (42,4 %) ale za BMW příliš nezaostávají. V průměru 39,3 % všech ojetých vozidel prověřených na platformě mělo nějaké poškození, což naznačuje, že šance na koupi vozu s nejasnou historií je poměrně vysoká.
V loňském roce bylo na platformě carVertical odhaleno velké množství ukradených vozidel. Skutečný počet krádeží však může být v Evropě i stokrát vyšší, protože odcizená auta se na veřejný trh s ojetinami dostanou jen zřídka. Zloději je většinou nechají rozebrat a rozprodají na náhradní díly na černém trhu. Mezi zloději jsou jednoznačně nejžádanější auta značky BMW, která tvoří 17,7 % z celkového počtu odhalených kradených vozů. Nepoctivce lákají také modely Mercedes-Benz (15,3 %) a Audi (12 %), a tak by se majitelé prémiových vozidel měli mít na pozoru. Do pětice nejčastěji kradených vozů se dostaly také vozy Ford (6,1 %) a Volkswagen (5,4 %). Většina ukradených aut byla vyrobena v letech 2016 až 2019, což potvrzuje, jak jsou modely staré pět až sedm let na trhu s ojetými vozy žádané. Převážná většina odcizených vozů byla vyrobena v roce 2016 – 12,4 %.
Ze všech vozidel prověřených na carVertical v roce 2023 mělo 7,5 % stočené tachometry. Ke změně počtu najetých kilometrů tak došlo u každého 13. auta na trhu a kupci tak vozy přeplatili. Celkem bylo na platformě zaznamenáno 7,7 miliardy stočených kilometrů, což je mírný nárůst oproti 7,4 miliardy v předchozím roce. Nejvíce „stočené“ bylo loni auto značky Volvo V70, u něhož carVertical ukázal změnu o neuvěřitelných 450 000 kilometrů. Můžeme jen polemizovat nad tím, jaký byl skutečný stav kilometrů tohoto vozu před jeho stočením. Pomyslný rekord v celkovém nájezdu drží vůz značky Toyota RAV4, který měl na tachometru těžko uvěřitelných 993 000 km. I v případě podvodů s tachometry jsou některé značky mezi zloději oblíbenější. Ke změně najetých kilometrů došlo celkem u 14,3 % prověřovaných vozů Opel, což jen dokazuje, jak je kontrola historie při koupi ojetého auta důležitá. Těsně za značkou Opel následují vozy Jeep (12,8 %), Land Rover (11,4 %), Lexus (10,8 %) a Porsche (10,5 %). Stáčení kilometrů je také častější u starších vozů. Podvody s tachometry platforma odhalila u 13,8 % automobilů vyrobených v roce 1995. Tento rok se tak řadí k nejrizikovějším letům výroby vozidel. Rizikové jsou v tomto ohledu také roky výroby 2012 až 2016, v nichž se podíl stočených kilometrů pohybuje kolem 11 %. U novějších vozů je možné se k tachometru dostat pomocí speciálních diagnostických nástrojů a není nutné do něj mechanicky zasahovat.
Nejoblíbenější značkou uživatelů se v roce 2023 stalo BMW, které tvořilo 14,7 % všech prověřovaných vozů. Populární byly také vozy Volkswagen (14,3 %), Audi (11,9 %), Mercedes-Benz (8,4 %) a Ford (5 %). Nejžádanějším modelem byl na carVertical v roce 2023 Volkswagen Golf (připadá na něj 4,91 % všech uskutečněných kontrol historie na platformě). Mezi zájemci o ojeté vozy se často objevovaly také modely BMW řady 3 (4,89 %), Volkswagen Passat (3,8 %), BMW řady 5 (3,7 %) a Audi A4 (3,5 %). Přestože řidiči mají různé preference, na trhu převažuje černá (29,6 %), šedá (26,6 %) a bílá barva aut (18,8 %). Naopak podíl extravagantních odstínů, jako je zelená, fialová nebo žlutá, málokdy přesáhne 1 %. Studie analyzovala informace z 26 různých zemí: Velké Británie, USA, Německa, Francie, Španělska, Itálie, Belgie, Maďarska, Rumunska, Litvy, Lotyšska, Estonska, Slovenska, Slovinska, Chorvatska, Ukrajiny, České republiky, Polska, Bulharska, Srbska, Švédska, Švýcarska, Dánska, Finska, Austrálie a Mexika. Všechny informace vycházejí ze souhrnných údajů společnosti.