Je jen pár automobilek, které jsou synonymem luxusu a spolehlivosti. Pokud budete přemýšlet, které výrobce do takového seznamu zařadit, nejspíše nevynecháte Mercedes. Německá automobilka si výbornou pověst udržuje dlouhodobě. Že je značka technologicky vpředu, ukazují i její skvělé výsledky v seriálu Formule 1. My jsme se chtěli přesvědčit na vlastní kůži, proto jsme využili možnost otestovat model E 300 de 4Matic.
Naplnila se naše očekávání? To se většinou čtenář dozví na konci článku, my to uděláme jinak a začneme od konce. E 300 je v mnoha směrech mimořádný vůz, kombinující eleganci, luxus, moderní techniku a skvělé svezení. Ve všech parametrech si Mercedes drží vysoký standard, nás ale nejvíce zaujaly 3 věci. Pohodlí, jízdní vlastnosti a úsporný provoz.
Znáte to, když se posadíte do nového vozu, a potřebujete pár kilometrů, abyste se se strojem sžili. U Mercedesu to neplatí, zde máte pocit, že auto dokonale znáte. Řízení vozu je naprosto přesné a pohodlné. Od prvního ujetého metru je řízení radost. V této souvislosti se nabízí zmínit i nový čtyřramenný volant, kterým kromě samotného řízení můžete ovládat vše potřebné. Zajímavá je technologie dvou touchpadů, které pomáhají pracovat se dvěma palubními displayi.
Dále je potřeba zmínit jízdní vlastnosti „éčka“. Asi se dá očekávat, že budou dobré, ale zde se hodí zmínit, že jsou vynikající. Ať jedete po dálnici nebo serpentinami, vždy je to s pocitem jistoty a pohodlí. Devítistupňový automat pracuje na jedničku. A je tu ještě další zajímavý faktor, kterým je dynamika vozidla. Stačí přepnout na sportovní režim a z tichého elegána je hbitý atlet, se kterým si parádně užijete i ostřejší jízdu.
E 300 de je hybridem nafty a elektřiny. Ano, čtete správně: Nafty a elektřiny. Mercedes je (pokud se nepleteme) jediným výrobcem, který diesel využívá pro hybridní vozy. Za nás jednoznačně palec nahoru. Naftové motory mají své nesporné výhody. Ale vraťme se k modelu E 300 de 4Matic. Dojezd čistě na elektrický pohon je při plně nabité baterie 50 km, na plnou nádrž pak úsporný dieselový motor ujede 800 km. Energie se rekuperuje, takže můžete sledovat, jak se vám při jízdě na naftu dobíjí baterie. Ve výsledku to znamená velice úsporný provoz, spotřeba při cestování pouze na dieselový pohon se pohybuje kolem 6,5 l na 100 km, navíc energie z baterií toto číslo při kombinovaném pohonu ještě výrazně snižuje. To platí ovšem jen za předpokladu, že nedivočíte na sportovní režim...
Mercedes E 300 de 4Matic nabízí i další zajímavosti. Pokud oceňujete komfort a pohodlí, jistě oceníte mobilní aplikaci, která slouží k ovládání vozu. Ta kromě spousty dalších funkcí nabízí i možnost v zimě vyhřát či v letních měsících vychladit interiér vozu na požadovanou teplotu v plánovaný čas odjezdu. Dříve to v autech zajišťovalo nezávislé topení, tzv. bufík, v době elektromobilů a hybridů se využívá energie z baterií. Příjemný bonus a další kladné body pro elektrický pohon.
Jistě očekáváte naší tradiční část článku – co by mohli konstruktéři vylepšit. Tentokrát je to snadné. Jediným zásadním problémem tohoto modelu je kufr. Tedy problém je to přesněji u tohoto hybridního pohonu, neboť velkou část zavazadlového prostoru zabírají baterie. To je praktické vzhledem k rozložení hmotnosti, ovšem méně praktické pokud vyrazíte s rodinkou na čtrnáct dnů k moři.
Pokud od Mercedesu očekáváte bezpečí, komfort a elegantní vzhled, pak s modelem E 300 de 4Matic neuděláte chybu. Bonusem vám bude parádní svezení a ekonomický provoz. Zajímá vás cena? Testovaný model pořídíte lehce pod 2 miliony Kč.