Před koronavirovou krizí se mnoho lidí pohybovalo pěšky či městskou hromadnou dopravou. Ale to se změnilo. Jak ukazuje nová reprezentativní studie institutu pro průzkum trhu Innofact, lidé nyní více využívají k přepravě auta, protože se v nich cítí bezpečněji. Zvlášť nápadné je, že nejsilněji se tento trend projevuje u lidí ve věku 18 až 39 let. V rámci studie zadané automobilkou Kia bylo v prosinci 2020 online dotázáno 1 000 řidiček a řidičů z celého Německa.
27 % dotázaných používá od začátku pandemie auto více, aby se vyhnulo jízdě ve veřejných dopravních prostředcích. U 18 - 39letých je to dokonce 37 %. Navíc se využívání automobilu změnilo, jak uvedlo 39 % účastníků studie. U mladších se to týkalo více než jedné poloviny (51 %). Uváděli, že auto používají více pro cesty, které dříve zdolávali prostřednictvím veřejných dopravních prostředků, např. pro jízdy na nákupy (kolem 26 %) nebo pro jízdy do práce (24 %). Změna chování v rámci mobility se projevuje také v nárůstu doby strávené v autě – i přes omezení veřejného života a narůstajícího objemu práce na home officu tráví 26 % dotázaných v autě více času než před začátkem pandemie. Mezi 18 -39letými se tento podíl pohybuje dokonce na 35 %. Pouze 19 % všech účastníků studie se ve vozidle zdržuje kratší dobu než dříve, u 55 % zůstala tato doba na stejné úrovni.
Auto jako oáza dobrého pocitu
Ze studie také výrazně vyplývá, co je hlavním důvodem pro intenzívnější používání automobilů. Tváří v tvář koronakrizi se více než polovina dotázaných (53 %) cítí v autě lépe. U 18 - 39letých je to ještě ve vyšší míře (58 %). Pouze 2 % všech účastníků studie se v autě cítí hůře než v době před pandemií.Při otázce, čím by se dobrý pocit v autě dal ještě vylepšit, je dobrá hudba na prvním místě (62 %). Důležitou roli hrají také pohodlná místa k sezení (51 %), dostatek místa (46 %) a také možnost užít si klid (47 %). Stejné faktory platí i pro 18 - 39leté, jsou pro ně ale ještě důležitější (hudba 74 %, sedadla 60 %, dostatek místa 52 %, klid 53 %). K trendu „zakuklování“ na čtyřech kolech také patří to, že 24 % všech dotázaných – a 39 % mladších – si od začátku pandemie koupilo doplňky, které zkrášlují interiér automobilu nebo ho činí útulnějším. Nejčastěji se přitom jednalo o příjemnou interiérovou vůni, následovanou funkčními a komfort zvyšujícími prvky až po dekorativní příslušenství.