Koronavirus zahnal mladé lidi do aut

Před koronavirovou krizí se mnoho lidí pohybovalo pěšky či městskou hromadnou dopravou. Ale to se změnilo. Jak ukazuje nová reprezentativní studie institutu pro průzkum trhu Innofact, lidé nyní více využívají k přepravě auta, protože se v nich cítí bezpečněji. Zvlášť nápadné je, že nejsilněji se tento trend projevuje u lidí ve věku 18 až 39 let. V rámci studie zadané automobilkou Kia bylo v prosinci 2020 online dotázáno 1 000 řidiček a řidičů z celého Německa.

27 % dotázaných používá od začátku pandemie auto více, aby se vyhnulo jízdě ve veřejných dopravních prostředcích. U 18 - 39letých je to dokonce 37 %. Navíc se využívání automobilu změnilo, jak uvedlo 39 % účastníků studie. U mladších se to týkalo více než jedné poloviny (51 %). Uváděli, že auto používají více pro cesty, které dříve zdolávali prostřednictvím veřejných dopravních prostředků, např. pro jízdy na nákupy (kolem 26 %) nebo pro jízdy do práce (24 %). Změna chování v rámci mobility se projevuje také v nárůstu doby strávené v autě – i přes omezení veřejného života a narůstajícího objemu práce na home officu tráví 26 % dotázaných v autě více času než před začátkem pandemie. Mezi 18 -39letými se tento podíl pohybuje dokonce na 35 %. Pouze 19 % všech účastníků studie se ve vozidle zdržuje kratší dobu než dříve, u 55 % zůstala tato doba na stejné úrovni.

Auto jako oáza dobrého pocitu

Ze studie také výrazně vyplývá, co je hlavním důvodem pro intenzívnější používání automobilů. Tváří v tvář koronakrizi se více než polovina dotázaných (53 %) cítí v autě lépe. U 18 - 39letých je to ještě ve vyšší míře (58 %). Pouze 2 % všech účastníků studie se v autě cítí hůře než v době před pandemií.Při otázce, čím by se dobrý pocit v autě dal ještě vylepšit, je dobrá hudba na prvním místě (62 %). Důležitou roli hrají také pohodlná místa k sezení (51 %), dostatek místa (46 %) a také možnost užít si klid (47 %). Stejné faktory platí i pro 18 - 39leté, jsou pro ně ale ještě důležitější (hudba 74 %, sedadla 60 %, dostatek místa 52 %, klid 53 %). K trendu „zakuklování“ na čtyřech kolech také patří to, že 24 % všech dotázaných – a 39 % mladších – si od začátku pandemie koupilo doplňky, které zkrášlují interiér automobilu nebo ho činí útulnějším. Nejčastěji se přitom jednalo o příjemnou interiérovou vůni, následovanou funkčními a komfort zvyšujícími prvky až po dekorativní příslušenství.