Česko se již více než tři týdny nachází v lockdownu. S omezením pohybu lidí pak logicky úzce souvisí snížení frekvence využívání automobilů. Je obecně známé, že klasickým konvenčním motorům delší stání neprospívá. Odborníci u nich doporučují odpojit 12V akumulátor, který se bez pravidelného používání automobilu sám vybíjí. Co ale dělat s o dost větším akumulátorem elektromobilu? A je vůbec třeba něco dělat?
Ideální stav pro zajištění dlouhé životnosti vysokokapacitního akumulátoru elektromobilu je udržování jeho nabití mezi 20 až 80 % a teploty okolo 20°C. To ale neznamená, že by akumulátor při delším stání v zimě nebo v létě vyžadoval vaši pozornost. Ať už je řeč o vysokokapacitním lithium-iont polymerovém akumulátoru nebo klasickém 12V olověném akumulátoru, ani jeden z nich nepotřebuje díky speciálním funkcím elektromobilu zvláštní péči a i při delší nečinnosti jsou zcela bezúdržbové. Sofistikovaná řídící jednotka např. u modelu Kia e-Niro v pravidelných intervalech kontroluje teplotu chladicí kapaliny vysokokapacitního akumulátoru a v případě potřeby se zapne její chlazení anebo vyhřívání.
Elektromobily mají oproti konvenčním pohonům tu výhodu, že při delším stání nejsou ohroženy samovybíjením velkého trakčního akumulátoru. Pro zabránění samovybití 12V olověného akumulátoru však odborníci z automobilky KIA doporučují aktivovat v menu přístrojového štítu Režim údržby 12V akumulátoru. Uvedení tohoto režimu v činnost zajistí, že se řídící jednotka v pravidelných intervalech aktivuje a zkontroluje stav nabití 12V akumulátoru. Zjistí-li hrozbu jejího vybití, automaticky zahájí dobíjení z vysokokapacitního akumulátoru. I po měsíci stání tak můžete do elektromobilu nasednout a vyjet bez obav, že byste snad nenastartovali.
Automobilka KIA nabízí majitelům elektromobilů, ale i konvenčních vozů možnost propojení s mobilní aplikací UVO Connect. Stav nabití vysokokapacitního akumulátoru a aktuální stav 12V akumulátoru pak lze pohodlně kontrolovat z pohodlí domova přímo v aplikaci. UVO Connect je dobrou pomůckou nejen ke kontrole akumulátorů, umí toho mnohem víc. Majitel vozidla získává nepřetržitý přístup k poloze vozidla či může na dálku aktivovat řadu vlastností a funkcí, ať už se jedná o zamknutí či odemčení vozu, o spuštění klimatizace (zatím pouze u plných elektromobilů) nebo odeslání naplánované trasy do navigace.