Společnost Continental bude od roku 2022 při výrobě pneumatik používat opětovně zpracovaný polyester, získaný z recyklovaných plastových lahví. Nové, trvale udržitelné polyesterové vlákno se získá z polyethylentereftalátových (PET) lahví mechanickým zpracováním a použije se při výrobě kostry pneumatiky. Může zcela nahradit tradiční polyester. Ve spolupráci s partnerem a dodavatelem, společností OTIZ, specialistou na vlákna a producentem textilií, vyvinul výrobce prémiových pneumatik speciální technologii na recyklaci PET lahví bez chemických zásahů, které byly potřebné v minulosti. Continental tak našel řešení pro zajištění funkčnosti polyesterového vlákna i při vysokém mechanickém namáhání pneumatiky. V průběhu tzv. upcyklace (zhodnocování) se PET láhev promění na vysokovýkonný PET materiál.
„Již v roce 2022 budeme moci ve výrobě pneumatik používat materiál získaný z recyklovaných PET lahví. V rámci našeho inovačního procesu se z recyklovaného PET materiálu spřádají vlákna, přičemž materiál se předtím nemusí rozkládat na jednotlivé složky,“ vysvětluje Dr. Andreas Topp, který odpovídá za materiály, vývoj procesů a industrializaci společnosti Continental. „Na letošním autosalonu IAA MOBILITY v Mnichově představíme vysoce inovativní koncept pneumatiky s polyesterovými vlákny z recyklovaných PET lahví. Použití recyklovaných polyesterových vláken pro nás znamená další důležitý krok směrem k cirkulární ekonomice, propojující různé produkty,“ dodává.
Během recyklačního procesu se láhve nejprve třídí, odstraní se uzávěry a nakonec se mechanicky čistí. Po mechanickém rozkouskování se roztaví a přemění na granulát. Následuje polymerace v pevném stavu a zpracování modifikovaným předením. „Náš speciálně upravený proces výroby nám umožňuje získávat z PET lahví polyesterová vlákna na výrobu pneumatik bez jakéhokoli procesu polymerace monomerů,“ konstatuje Dr. Derren Huang, vedoucí Oddělení výzkumu a vývoje společnosti OTIZ.
Laboratorní zkoušky samotného materiálu i testy pneumatik společnosti Continental ukázaly, že vlákna ze sekundárních surovin disponují stejně dobrými vlastnostmi jako dosud používaná vlákna. Mají stejnou kvalitu jako nový PET materiál, jsou stejně stabilní a obzvláště vhodné pro výrobu pneumatik díky jejich pevnosti v tahu, odolnosti a tepelné stálosti. Běžný PET se již dlouho používá jako materiál na výrobu pneumatik, protože si zachovává svůj tvar i při vysoké zátěži a teplotách, díky čemuž zajišťuje bezpečnost i při velmi vysokých rychlostech. Použití recyklovaného PET materiálu šetří cenné zdroje používané při výrobě plášťů: běžná pneumatika pro osobní auto v současnosti obsahuje přibližně 400 gramů polyesterových vláken. To znamená, že v budoucnu se může při výrobě pneumatik na jedno vozidlo použít více než 60 recyklovaných PET lahví.
Důraz na recyklaci při vývoji a výrobě pneumatik stále stoupá. Nejpozději do roku 2050 plánuje společnost Continental postupně používat při výrobě pneumatik 100 % udržitelných materiálů. S používáním recyklovaného PET učiní tento výrobce pneumatik další úspěšný krok směrem k cíli – cirkulární ekonomice.