Společnost Continental AG jako první dodavatel automobilových dílů zavedla do výroby vysoce výkonné počítače pro vozy světových značek. Revoluční a inteligentní řešení, které si lze představit jako mozek auta v podobě jediné krabičky, zajistí chod všech funkcí vozu. Závod Continentalu v Brandýse nad Labem, který se specializuje na produkci interiérové elektroniky, loni zahájil výrobu těchto výkonných počítačů pro klienta BMW.
Digitalizace otevírá dveře do světa nových funkcí a služeb budoucí mobility. Zároveň s tím se však dramaticky zvyšuje množství informací a dat, jež musí auta zpracovávat. Ve vozech každým rokem přibývá nesčetné množství nových funkcionalit a nároků pramenících nejen z bezpečnostních, ale také uživatelských potřeb. Trendem budoucí mobility je uživatelský prožitek. Počet řídicích jednotek zajišťujících funkcionality jako rádio, klimatizaci, displejové clustery nebo asistenční systémy v autě tak logicky narůstá. Auta budou v blízké budoucnosti lépe propojená nejen v rámci svého vlastního operačního systému, ale i navenek v rámci tzv. IoT (Internet of Things). K tomu je ovšem potřeba přizpůsobit jejich systémovou architekturu. Přelomovou technologickou změnou je zavedení centralizovaných vysokorychlostních a výkonných počítačů, tzv. High Performance Computer (HPC), do vozidel. Continental je zatím ve své úrovni dodavatelů automobilek jedinou firmou, která toto řešení zavedla do výroby, a v letech 2021 a 2022 plánuje produkci více než dvaceti modelů pro vozidla různých výrobců. Nyní jsou globální objednávky na HPC od Continentalu v celkovém objemu prodeje přibližně pět miliard eur.
High Performance Computer se tak stává centrálním mozkem celého automobilu. Nejzásadnější výhoda HPC spočívá v jeho schopnosti virtualizovat funkce a oddělit tak hardware od softwaru. Pomocí technologie hypervizor, vyvinoutou společností Continental, lze z mnoha fyzických komponent udělat jen kusy kódu běžící vedle sebe na jednom jediném počítači. Díky digitalizaci funkcí lze jejich údržbu snadno provádět bezdrátově. To nejen výrazně snižuje náklady na servis, ale také uchovává vozy aktuální a umožňuje výrobcům řešit problémy a doplňovat nové softwarové funkce během životnosti automobilu.
„Náš High Performance Computer je flexibilní vysoce výkonná platforma, která rychle reaguje na změny ve funkcích a službách, což je ústředním prvkem mobility v budoucnosti. Auto se tak mnohem více podobá chytrému telefonu, který můžete naplnit libovolnými aplikacemi,“ říká ředitel Continental Automotive v Brandýse nad Labem Tomáš Vondrák. Posun k vysoce výkonným výpočetním jednotkám v autech vede k realizaci chytré, bezpečné a autonomní mobility a současně klade důraz na uživatelský zážitek. Aby mohl vůz poskytovat svým cestujícím digitální služby, komunikační nástroje a infotainment, vyžaduje novou elektrickou/elektronickou (E/E) architekturu. U současných síťových struktur je obtížné propojit funkce napříč doménami a přes bezdrátové rozhraní k internetu nebo cloudu.
Implementace takových HPC s sebou přináší mnoho výhod jak pro výrobce automobilů, tak pro samotné řidiče. Za prvé, jejich výpočetní výkon je nezbytným předpokladem pro různé druhy pokročilých asistenčních systémů pro řidiče a inteligentních služeb, na kterých průmysl v současné době pracuje a které uživatelé očekávají. Současné procesory a sítě potřebují významné vylepšení, aby byly schopny zvládnout záplavu dat z tolika senzorů s vysokým rozlišením a zároveň jim dát smysl v reálném čase. Za druhé, HPC slibují z dlouhodobého hlediska skutečně snížit náklady a složitost výroby automobilů: zbavit se armády systémů a až kilometru měděného drátu. Mezi obecné hlavní funkce HPC patří zvýšená bezpečnost prakticky všech prvků na vozidle. Od centrálně řízených senzorů, airbagů, měření řidičovy pozornosti během jízdy přes parkovací kamery či brzdné systémy až po nové, výrazně bezpečnější, ale i snazší odemykání auta mobilním telefonem. Samozřejmostí je ovládání tzv. sleeping asistentů, rádií a navigací. Zároveň dokáže ovládat například střešní okno (automaticky ho zatmaví v případě potřeby) či pohánět digitální displeje palubní desky.
Continental Automotive v Brandýse nad Labem, jenž se stále přibližuje své vizi plně digitálního výrobního závodu, nezahálí a již od července loňského roku vyrábí vysoce výkonné počítače pro zákazníka BMW, které ovládají displejový klastr, sleeping asistenta, rádio či navigaci. Jejich produkci na lince zajišťují dva operátoři a sedm robotů, výroba jednoho kusu se přibližuje cca deseti vteřinám. Počítač vyráběný v Brandýse je součástí například i prvního plně elektrického SUV iX této německé automobilky. Během životního cyklu výrobku plánuje brandýský Continental produkci přibližně 1 900 000 kusů těchto počítačů.