Redakční test: Land Rover Defender 110 d200 - obrovitý obránce

Jsou automobily, které odvedou svou službu a pak se na ně pomalu či rychleji zapomene. Pak je pár nadčasových krasavců, o které svádí nelítostné boje sběratelé v aukčních síních. Někde mezi nimi jsou auta, která si svým vzhledem a vlastnostmi vytvořila svou vlastní třídu. Právě sem patří Land Rover Defender. Jeho historie se začala psát pár let po druhé světové válce. Šlo o offroad konstruovaný do těch nejnáročnějších podmínek. Tím se zrodila legenda, která si podmanila písek, kameny, bahno i sníh. V devadesátých letech, s příchodem nového modelu Discovery, dostal tento vůz označení Defender. My měli možnost vyzkoušet jeho nejnovější řadu. Jistě uznáte, že jsou nabídky, které se prostě neodmítají.

A jaký nový Defender je? Pokud bychom museli odpovědět jedním slovem, pak by to slovo bylo "velký". Je to skutečně kus auta, který nejde přehlédnout. Co se vzhledu týká, tak se nabízejí dva pohledy. Na první pohled je typický obr, kde se stejně jako u jiných značek nedají čekat designové zázraky. U Defenderu je vzhled podřízen účelnosti, přesto auto vypadá elegantně. Maska a světla mu dávají správný lehce zamračený pohled. Na druhý, bližší pohled najdeme spoustu odkazů na vzhled předchozích modelů. Zadní světla, bok karoserie, okna na hranách střechy, tam všude na vás dýchá odkaz předchůdců námi testovaného Land Rover Defendera 110 d200.

V době, kdy trhu dominují modely SUV, má každá značka svá auta do terénu. Ale nepleťme si offroad a SUV. Pokud má SUV náhon 4x4, tak zvládne horší lesní cestu a ve sněhu vás doveze na horskou chatu. Nicméně Defender naní SUV, Defender je skutečně offroad. Tady žádné praktické nástupní prahy nečekejte, v terénu by překážely. A tentokrát skutečně nemyslíme terénem cestu pro vajíčka na místní hájenku. Ukazatel stupňů náklonu nebo čidla na brodění jsou standardní výbavou. Vůz byl od začátku stavěn jako terénní a je to na něm vidět. Odolná palubní deska, všude praktická madla, v interiéru přiznané šrouby... Nicméně i u Roverů jdou s dobou a nový Defender je praktický a zároveň i luxusní vůz. Ruku v ruce s jeho robustností jde i prostor. Především šířka je až překvapivá. To vše podtrhuje dojem absolutní bezpečnosti. V tomhle autě se skutečně bát nemusíte.

Jízdní vlastnosti splňují to, co od auta očekáváte. Na silnici dostatečně dynamický, v terénu pak nekompromisní. Navíc nemusíte být Aleš Loprais, ovládání i mimo cesty je velmi snadné. My testovali naftový třílitrový šetstiválec o výkonu 200 koní. Ač se to zdá na takého obra relativně málo, vozu dynamika nechyběla. V interiéru motor v nízkých otáčkách téměř neslyšíte. Po sešlápnutí plynového pedálu na podlahu vydává motor parádní zvuk, až se nechce věřit, že sedíte v dieselu. Příjemným bonusem je spotřeba. My se při ekonomické jízdě dostali pod 9 litrů, v terénu a při dynamické jízdě si auto vzalo lehce přes 10 litrů na sto kilometrů. Celkově je vše dobře vyladěné a za zmínku stojí i podvozek. Je výborný, navíc auto můžete zvýšit do terénu a snížit pro nastupování. Ačkoliv ho snížíte o pořádný kus, tak stále je to hodně vysoké auto, které zvládne náročný terén, ale starším lidem se do něho nebude nastupovat úplně snadno.

Defender je jedinečný vůz. Je jedno jestli si ho pamatujete z dětských let ze stavebnice Monti System nebo z aktuálně poslední Bondovky. Defender je auto, které většina lidí bezpečně pozná. Je to auto, které využije horská záchranný služba v Alpách, ale potřebnou parádu s ním nadělá i známý raper.
Pokud chcete auto do terénu, pak není co řešit. Pokud se máte rádi velká auta, chcete jezdit po městě a dokážete tolerovat funkce, které nikdy nevyužijete a tomu odpovídající cenu, která se v našem případě blížila dvěma a půl milionům korun, pak také není co řešit. Defender pro vás bude skvělá volba.