Auta nám přinášejí spoustu užitku i radostí. Mohou být ale také důvodem velkých starostí. Jak minimalizovat případné škody a jak správně vozidla pojistit nám poradil Jolyon Mungenga, spolumajitelem společnosti AMJ Finance & Sport.
Jaké jsou hlavní aktivity vaší firmy?
Naše firma se specializuje na dvě oblasti, finanční poradenství a služby pro sportovce. V rámci financí nabízíme pojištění životní i neživotní, investice, úvěry, penzijní spoření a tak dále, dá se tedy říci průřez celým finančním trhem. Srovnáváme pro klienty nabídky bank a pojišťoven podle jejich představ a požadavků. Ke klientům přistupujeme otevřeně, empaticky a snažíme se jim poskytovat komplexní služby.
Jak souvisejí finance a sport?
Vzhledem k tomu, že u nás ve firmě máme všichni kladný vztah ke sportu a někteří jsme sportovali na vysoké úrovni, tak z vlastní zkušenosti víme, že oblast lékařské péče, individuálních tréninků a psychické přípravy je pro sportovce zásadní. Proto jsem se rozhodli kromě financí sportovcům zajišťovat i tyto služby a to na co nejvyšší úrovni.
Jaké produkty z vaší nabídky mohou být zajímavé pro řidiče?
Speciálně pro řidiče existují dva základní druhy pojištění. Jde o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla na pozemních komunikacích tzv. povinné ručení, které jak název napovídá, je ze zákona povinné a je z něj hrazena případná škoda, kterou způsobíme provozem vozidla na majetku a zdraví ostatním účastníkům silničního provozu. Druhým je havarijní pojištění, které kryje škody způsobené na vlastním vozidle. Kromě samotné havárie může obsahovat i poškození živlem, odcizení a vandalismus. Tuto kompletní ochranu můžeme ještě rozšířit o další připojištění (např. pojištění skel, ať už výhledových nebo pouze čelního, rozšířené asistenční služby, úrazové pojištění, náhradní vozidlo atd.). Právě proto, že pojištění vozidel působí zdánlivě jednoduše, vždyť jde jen o povinné ručení a havarijní pojištění, tak si ho mnoho lidí sjednává online přes různé srovnávače a řídí se pouze cenou. Ale málokdo si pročte pojistné podmínky, aby zjistil, jaké má daná pojišťovna výluky a na co vše má nárok při pojistné události.
Jaký máte tedy názor na smlouvání pojištění po internetu?
Nevýhodou pojištění přes internet je neosobní přístup. Pojištění vám sice sjednají, ale ne vždy u „prémiové“ pojišťovny, která bude v případě škody plnit. Nikdo vás neupozorní na případné rozdíly v pojistných podmínkách a na výluky, které daná pojišťovna uplatňuje. Ve většině případů vám nikdo nepomůžeme s nahlášením pojistné události. Což je dost zásadní, protože pojišťovna plní jen to, co jí bylo nahlášeno. Pokud klient neví, na co vše má nárok, tak ho pravděpodobně neuplatní na vše, na co by mohl. Stejně tak při sjednání přes internet se většinou nemáte na koho obrátit, pokud nastane nějaký problém, např. vám pojišťovna odmítne plnit. Můžete to řešit přímo s pojišťovnou, ale větší šanci na úspěch máte, pokud vám s tím pomůže někdo nezávislý, někdo, kdo ví, jak s pojišťovnou komunikovat a kdo je schopen vyhodnotit, jestli bylo plnění odmítnuto oprávněně, či nikoli. My našim klientům s tímto vším pomáháme a navíc pravidelně aktualizujeme pojistné smlouvy. Pokud je tedy možné při stejném krytí platit méně, nebo za stejné peníze mít lepší krytí, tak na to klienta upozorníme, což je také něco, co vám online sjednávač nezajistí.
Na co by si majitelé aut měli dát při sjednání pojistek pozor?
Je třeba si důkladně promyslet, jaká vám hrozí rizika, což do značné míry koresponduje s tím, jak vozidlo užíváte, kolik najedete kilometrů, jestli jezdíte i do zahraničí nebo jen poblíž svého bydliště a podobně. Někteří klienti si například nechtějí připlatit za rozšíření asistenčních služeb, nebo o této možnosti ani nevědí, protože je na to nikdo neupozornil, ale když se jim s vozidlem něco stane, tak se diví, že nemají nárok na náhradní vůz po dobu opravy svého vlastního, nebo že musí doplácet za odtah do servisu. Dalším možná ještě závažnějším problémem bývá samotné stanovení hodnoty vozidla pro správné nastavení pojistné částky u havarijního pojištění. Typicky pokud si koupíte výhodně auto od známého za 300 000 Kč, ale toto auto se běžně prodává za 400 000 Kč, tak jeho hodnota, a tedy i pojistná částka má být 400 000 Kč. Pokud si sjednáte pojištění dle kupní ceny jen na 300 000 Kč, tak má pojišťovna právo uplatnit tzv. podpojištění a v případě pojistné události snížit plnění o 25%. To znamená, že při škodě 200 000 Kč vám uhradí jen 150 000 Kč. Také se často stává, že má klient pojistnou částku u havarijní pojištění sjednanou správně na hodnotu vozidla, ale pro ostatní rizika (vandalismus, odcizení, živel atd.) má limit nastaven na nižší částku a pak je překvapen, že mu spadl strom na auto, které je následně na odpis, ale pojišťovna nechce zaplatit celou hodnotu zničeného vozu. Není třeba vždy mít vše pojištěno na 100% hodnoty vozidla, ale je třeba se nad tím zamyslet a znát jednotlivé limity plnění. U povinného ručení je to s nastavením limitu plnění snazší, ale i zde si málokdo uvědomuje, že mít limit 35 mil. Kč nemusí být vždy dostatečné, a to i přesto, že zákon víc nepožaduje.
Co umíte řidičům nabídnout, proč by se měli obrátit na Vás?
Naše firemní motto zní: „Postupujeme s rozumem, řídíme se srdcem.“ To přesně vystihuje, jak ke vztahům s klienty přistupujeme. Snažíme se co nejvíce pochopit potřeby každého klienta a vžít se do jeho situace. Navíc služby nabízíme komplexně, jednou za námi může klient přijít s autopojištěním, podruhé bude potřebovat začít spořit pro své děti, nebo si bude chtít pořídit vlastní bydlení s pomocí hypoteční úvěru. Na každou oblast máme specialisty, kteří ale spolupracují tak, aby měl každý klient své finanční portfolio nastaveno v kontextu, jako celek. Jednoduše, aby dávalo hlavu a patu. Protože to, jaké např. životní pojištění klientovi doporučíme, tak kromě jeho životní situace, ovlivňuje i to, jaké má finanční rezervy, kolik si spoří nebo zda má hypotéku.
Pojištění přináší jistotu, ale i náklady. Máte zkušenosti, že by čeští majitelé pojišťovali z neznalosti něco zbytečně?
Je to velmi individuální, nedá se říct, že by si lidé hromadně pojišťovali zbytečnosti. Většinou platí, že ti, kterým se již nějaká škoda stala, tak pojištění obecně dávají větší důležitost a jsou ochotni za něj zaplatit více. Ti, kterým se nic moc nestalo, tak často vnímají pojištění jako drahou zbytečnost. Problém ale je, že nikdy nevíte, kdy vás neštěstí potká. Našim klientům vždy radíme, aby si důkladně zamysleli nad tím, co by pro ně znamenalo, kdyby se skutečně dané riziko naplnilo. Jak by je to finančně ovlivnilo.
Setkal jste se s nějakým nestandardním požadavkem od zákazníků?
Za ty roky jsem potkal klienty s mnoha různými požadavky, takže mé vnímání toho, co je standardní nebo ne, je asi značně posunuté. V hlavě mi ale utkvěl požadavek jedné klientky, která chtěla speciálně pojištění svých umělých ňader. I s tím jsem jí dokázal pomoci...
Jaké je Vaše auto snů?
Abych se přiznal, tak auto je pro mě spíše praktická věc, ale když se zasním, tak mi jako první vyskočí na mysl legendární Ford Mustang GT500 Shelby "Eleanor" 1967 z kultovního filmu 60 sekund