Závodní vůz Audi R8 LMS dosáhl od roku 2012 pěti celkových vítězství ve 24h závodě na Nürburgringu. „Čtyřiadvacetihodinovka“ v tzv. „Zeleném pekle“ je považována za jeden z nejnáročnějších a nejpopulárnějších vytrvalostních závodů na světě. Společnost Audi Sport GmbH připomíná u příležitosti letošního závodu na Nürburgringu mimořádné úspěchy limitovanou speciální edicí silničního supersportovního vozu – R8 green hell (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 13,0; kombinované emise CO2 v g/km: 299 – 297*). Audi R8 green hell se dostane i k zákazníkům do České republiky.
„Reprezentuje nejvyšší výkony – v sériové výrobě i motoristickém sportu,“ říká Julius Seebach, jednatel společnosti Audi Sport GmbH. „Silniční supersportovní model R8 sdílí se závodním vozem R8 LMS jeden koncept a jejich vývoj probíhal společně. Polovina jejich dílů je identická. Speciální edice R8 green hell dává najevo blízkost k motoristickému sportu a současně je vzpomínkou na naše legendární vítězství na Nürburgringu.“
Těsná spojitost mezi silničním supersportovním modelem a závodním vozem bude zřejmá i v letošním 24h závodě na Nürburgringu. Závodní vůz kategorie GT3 v barvách týmu Audi Sport Team Phoenix se startovním číslem 1 a tmavě zelenými fóliemi na karoserii se podobá modelu R8 green hell. Za volantem vozu R8 LMS se bude střídat sestava jezdců Nico Müller/Frank Stippler/Dries Vanthoor/Frédéric Vervisch (CH/D/B/B). Každý z těchto čtyř jezdců značky Audi zvítězil v tomto závodě minimálně jednou. Mimořádně blízký vztah k modelu R8 má především dvojnásobný vítěz Frank Stippler, který patří mezi nejlepší znalce „Zeleného pekla“. Zatím poslední vítězství slavil se závodním vozem kategorie GT3 ve 24h závodě na Nürburgringu v roce 2019. Stippler byl již u testů první generace závodního vozu Audi R8 LMS, která debutovala v roce 2009. Kromě svých jezdeckých dovedností přispěl také svým inženýrským know-how. Od té doby je neodmyslitelnou součástí vývoje závodních vozů pro soukromé týmy, ale podílí se také na vývoji sportovních silničních modelů.
Exkluzivní vzhled: zelená Tioman a matně černé fólie
Speciální edice Audi R8 green hell je globálně limitována na 50 očíslovaných exemplářů. Cena v Německu byla stanovena na 233.949,59 eur. Její exkluzivní postavení je patrné na první pohled. Sériově dodávaný lak karoserie v tmavě zeleném odstínu Tioman odkazuje na „Zelené peklo“. Na přání si mohou zákazníci zvolit také barvy bílá ibis, šedá Daytona nebo černá Mythos. Přední kapota, střešní A sloupky, střecha a záď mají na částech svého povrchu matně černou fólii ve stylu závodních vozů. Vozidla zákazníků budou mít na dveřích velké, matně průsvitné číslice, označující pořadí v rámci edice a připomínající startovní číslo. Na bočním panelu za dveřmi a na předním okně je leskle černé logo „GREEN HELL R8“. Paket matně černých stylistických prvků zvýrazňuje příď, boční prahy a difuzor. Stejný odstín odlišuje také boční panely za dveřmi, kryty vnějších zpětných zrcátek a zadní spoiler. Matně černé jsou rovněž plochy na 20“ kolech v dynamickém designu s pěti dvojitými paprsky. Jejich nápadný design završují červené detaily na ráfcích.
Řidič nalezne oporu ve skořepinovém sedadle s lehkou konstrukcí. Prostřední části sedacích ploch jsou čalouněny Alcantarou. Stejný materiál se nachází také na věnci volantu s červeným označením v poloze 12 h, na cloně nad displejem digitálního panelu přístrojů, na loketních opěrkách ve výplních dveří, na čalouněných plochách pro ochranu kolen a na středové loketní opěrce. Téměř všechny tyto části zdobí kontrastní prošívání v modrozeleném odstínu „Kailashfern“. Také „monoposto“ – velký oblouk kolem prostoru pro cestující –, přístrojová deska, madla dveří, horní část výplní dveří a podlahové rohože s červeným lemováním mají kontrastní prošívání v této barvě. Podlahové rohože jsou navíc opatřeny logem „GREEN HELL R8“.
Mimořádná jízdní dynamika: atmosféricky plněný motor V10 s výkonem 620 k
Základem speciální edice R8 green hell je Audi R8 V10 performance quattro s karoserií kupé. Atmosféricky plněný motor V10 s nezaměnitelným zvukem poskytuje nejvyšší výkon 456 kW (620 k) (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 13,0; kombinované emise CO2 v g/km: 299 – 297*). Hnací síla je přenášena prostřednictvím sedmistupňové převodovky S tronic na všechna kola. Supersportovní vůz katapultuje z nuly na 100 km/h za 3,1 sekundy a umožňuje další akceleraci až do nejvyšší rychlosti 331 km/h. Pohon všech kol quattro, který v případě potřeby rozděluje točivý moment mezi nápravy zcela variabilně, je přizpůsoben uspořádání s motorem uloženým uprostřed. Mechanická uzávěrka diferenciálu zadní nápravy zvyšuje jízdní dynamiku a trakci.
Karoserie s prostorovým rámem ASF (Audi Space Frame) je vyrobena z hliníku a uhlíkových kompozitů. Podlaha supersportovního vozu včetně spojovacího hřídele je téměř kompletně zakryta rovnými panely. V přední části vedou vzduch do podběhů kol dva malé difuzory, které slouží také k chlazení brzd. Před zadní nápravou jsou do spodního ochranného panelu integrovány otvory pro vzduchové kanály NACA, které přivádějí chladicí vzduch k motoru a převodovce S tronic. Široký difuzor pod zádí zpomaluje zrychlené proudění vzduchu pod zádí na rychlost okolního vzduchu, aniž by docházelo k silným turbulencím. Proudění je díky tomu harmoničtější, čímž se zvyšuje přítlak. Kola jsou stejně jako u závodní verze zavěšena na dvojicích příčných trojúhelníkových ramen. Brzdové kotouče jsou vyrobeny z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Systém Audi drive select zahrnuje režim Performance, v němž si řidič může příslušným tlačítkem na volantu ve třech stupních přizpůsobit nejdůležitější parametry jízdní dynamiky adhezi vozovky.
Výroba: nepřetržitý transfer technologií
Audi R8 green hell se vyrábí v manufaktuře „Böllinger Höfe“ nedaleko výrobního závodu Audi Neckarsulm. Extrémně velký důraz je kladen na flexibilitu výroby. V karosárně vyrábějí zaměstnanci souběžně se sériovými vozy také prostorové rámy Audi Space Frame pro závodní vozy Audi R8 LMS. Dochází tak k nepřetržitému transferu technologií z motoristického sportu. Zaměstnanci disponují díky komplexním pracovním procesům také vysokou úrovní kvalifikace.
Úspěšný příběh: Audi R8 LMS ve 24h závodě na Nürburgringu
Audi R8 LMS pro kategorii GT3 píše od roku 2009 historii zákaznického motoristického sportu, a to především na Nürburgringu. V prvních třech letech 2009 až 2011 zvítězil závodní vůz ve 24h závodě na Nürburgringu vždy v rámci třídy GT3. V letech 2012, 2014, 2015, 2017 a 2019 dominoval dokonce celkovému hodnocení. Značka Audi se tak stala v této epoše nejúspěšnějším výrobcem vozů GT3 v Zeleném pekle. Závodní vůz, odvozený ze sériově vyráběného modelu, dosáhl do dnešního dne 13 celkových vítězství ve 24h závodech na celém světě – v Dubaji, Spa, Zolderu a na Nürburgringu. Model podává přesvědčivé výkony také v mnoha dalších závodních seriálech. Od roku 2009 získaly dvě generace závodního vozu Audi R8 LMS na celém světě 75 mistrovských titulů v hodnocení jezdců a 96 vítězství v dalších hodnoceních příslušných mistrovství.
Rodina závodních vozů R8 má tři členy. V jejich čele stojí R8 LMS GT3. Od roku 2017 jezdí na závodních okruzích také závodní vozy R8 LMS GT4, jejichž technika má výrazně blíž k sériově vyráběným modelům. Tato verze má ve své úspěšné globální bilanci již 18 mistrovských titulů. Závodní vůz, který je vstupem do kategorie GT, se od sezony 2020 dodává v modernizované podobě. Od konce roku 2019 nabízí Audi Sport customer racing také závodní vozy R8 LMS GT2. S 640 k nejvýkonnější závodní vůz v portfoliu oslovuje především „džentlmenské jezdce“.