Lexus LC model 2021 bude jízdně ostřejší a rafinovanější

Modelové provedení vlajkového kupé Lexus LC 2021 přichází se změnami, které znamenají lepší odezvu, stabilnější jízdní chování i agilitu, opojný požitek z jízdy a intenzivnější pocit přímého propojení mezi řidičem a jeho vozem. Lexus upravil soustavu zavěšení kol LC ve prospěch snížení hmotnosti a zlepšení jízdních kvalit. Další specifické úpravy se týkaly vícestupňového hybridního pohonu LC 500h a desetistupňové automatické převodovky LC 500 s přímým řazením Direct Shift. Modifikace zahrnovaly i soustavu řízení uvedeného kupé, dále byla odladěna brzdová soustava, která nyní řidiči nabídne přímější zpětnou vazbu.

Výsledkem modifikací systému zavěšení předních i zadních kol LC je pokles neodpružené hmotnosti cca o 10 kg, kterého konstruktéři dosáhli použitím spodních ramen z kovaného hliníku, tenčích dutých stabilizátorů a nového vysokopevnostního materiálu vinutých pružin. Samotné pružiny jsou nyní pevnější (nárůst tlakové síly z 1200 na 1300 MPa).

Snížení hmotnosti pozitivně přispívá k dynamickým schopnostem kupé, zatímco další úpravy podvozku zaměřené na měkčí a hladší zdvih přinášejí řidiči intenzivnější pocit vozidla pevně přilepeného k vozovce. Přeprogramované elektronické tlumiče přední nápravy pracují s delším zdvihem, optimalizace tuhosti dorazů propružení (na obou nápravách) přinesla celkově hladší chod s potlačením ruchů v důsledku nerovností povrchu vozovky.

Úpravou torzní tuhosti stabilizátorů Lexus současně zlepšil manévrovatelnost při nájezdu do zatáček s lineárnější odezvou a intenzivnějším pocitem propojení řidiče s jeho vozem.

Lexus provedl analýzy tzv. velkých dat s cílem zlepšit charakteristiku hnacích sil desetistupňové automatické převodovky LC 500 s přímým řazením Direct Shift, aby zprostředkovala co nejvěrnější odezvu na pokyny od řidiče. Díky nárůstu hnací síly společně s otáčkami motoru řidič reálně pociťuje silný zátah a plynulé zrychlování.

Konstruktéři se zaměřili na tzv. „aktivní zónu“ – pásmo od 50 do 70 % otevření škrticí klapky, využívané za jízdy nejvíce – kdy převodovka před přeřazením na další stupeň povoluje o něco vyšší nárůst otáček. Efekt je ještě zdůrazněn stoupajícím tónem agregátu V8.

Výsledkem technickým úprav je dále hladší akcelerace s možností automatického podřazení na druhý stupeň (namísto třetího) při brzdění do zatáčky. Podobné vylepšení se týká i charakteru řazení při akceleraci na výjezdu ze zatáčky.

Úpravy LC 500h se dále týkají nového systému řízení vysokonapěťové Li-ion baterie hybridní soustavy pohonu, nyní se širším provozním rozsahem a podporou vyššího točivého momentu elektromotoru. To se pozitivně odrazilo v suverénnější akceleraci, ať již při průjezdu městem nebo zdolávání horských serpentin. Např. i při mírném 30procentním tlaku na akcelerační pedál je k dispozici o 90 Nm vyšší točivý moment a výkon baterie roste až na 17 kW, přičemž rychlost vozidla se po 4,5 s zvýšila o další 4 km/h.

Lexus použil pro LC kupé větší brzdové obložení s vyšším koeficientem tření ve prospěch lepšího brzdného účinku a stability za vysokých teplot a rychlostí. Brzdová soustava i nadále zahrnuje ventilované kotouče na obou nápravách s šestipístkovými protilehlými třmeny (hliníkové monobloky) vpředu, resp. čtyřpístkovými třmeny na zadní nápravě. Černě lakované třmeny zkrášluje bílé logo Lexus.

Z detailních úprav můžeme zmínit i větší kontaktní plochu brzdového pedálu s přirozenější zpětnou vazbou pro řidiče.

Doplněním dalších výztuh a konzol se zvýšila tuhost soustavy řízení ve prospěch stabilnějšího jízdního chování. Z provedených opatření jmenujme vyztužení přístrojového panelu a zvýšení tuhosti horních i spodních kloubů konzoly řízení, respektive úpravy výztuh v oblasti sedadla řidiče a kapoty motoru. K ostřejší odezvě přispěla i aktualizace softwaru řízení s proměnným převodovým poměrem, dynamického řízení kol zadní nápravy a elektrického posilovače řízení.

Požitek z jízdy je podmíněn i charakterem zvuku, který produkuje jednotka V8 modelu LC 500. Lexus proto přesunul ventil regulující proudění výfukových plynů v hlavním tlumiči, aby dosáhl ideální zvukové odezvy. Motor o sobě dává vědět při spuštění a za vysokých otáček (přibližně od 4000 ot/min), zatímco při plynulé jízdě je projev tichý.